Beacon-ul, urmaritorul invizibil al clientului?

Beacon-ul permite difuzarea de reclame geolocalizate si personalizate pe smartphone – un chilipir pentru publicitari, o amenintare pentru protejarea vietii private?

Peste Atlantic, beaconul face furori. Acest senzor fara fir, necostisitor, permite difuzarea intr-o maniera cvasi-instantanee de informatii sau oferte comerciale personalizate catre telefoanele de tip smartphone din apropiere, sub forma de notificari care apar pe ecranul telefonului. Publicitarii isi freaca mainile in fata acestei mici cutii, nici mai mare, nici mai lata decat o felie de kiwi.
Transportul in comun din Montreal a fost expus la experienta beaconului inca din mai 2013. Gratie acestor balize, aplicatia mobila aflata inca in faza de testare – STM Merci – avertizeaza live asupra perturbarilor din trafic. In plus, aceasta aplicatie trimite ultimele oferte de proximitate, in acord cu gusturile si localizarea cetatenilor in Montreal. Acest lucru inseamna “produsul potrivit, la momentul potrivit, in locul potrivit, clientului potrivit”, sintetizeaza Pierre Bourbonnière, director de marketing al Societatii de Transport in comun din Montreal (STM). In acest video, un tanar aflat intr-un autobuz primeste pe smartphone-ul sau o notificare tentanta : 30% reducere la un restaurant din cartier.

Un vector de publicitate geolocalizata si personalizata
«Ideea este de a conecta lumea reala la lumea digitala», explica Benjamin Durand, fondator Bealder, un start-up francez specializat pe publicitate prin beacon. «Balizale sunt amplasate in diferite locuri, in metrou sau in magazine. Din momentul in care un utilizator este suficient de aproape de un astfel de dispozitiv – la o distanta intre 0 si 90m – el va primi o notificare prin conexiunea Bluetooth».
Geolocalizarea prin beacon este rapida, precisa si consuma putin din energia telefonului. GPS-ului ii sunt necesare cateva zeci de secunde pentru a localiza un telefon pe o harta. Aceasta intarziere este suficienta ca potentialul client sa nu mai fie in zona.
Gratie navigarii si informatiei, beaconii sunt vectori de promovare cu mult mai atractivi decat panourile publicitare. Cu ochii pe ecranele telefoanelor, consumatorii sunt din ce in ce mai impermeabili la panourile publicitare. Cu beacon, intr-o fractiune de secunda, un brand poate sa anunte ultimele reduceri chiar sub nasul potentialilor clienti.
La Montreal, aventura care a durat 18 luni a fost suficient de concludenta pentru ca cei de la STM sa decida sa lanseze oficial aplicatia mobila in 2015. Proiectul pilot al STM este condus in colaborare cu grupul german SAP. Aplicatia a raportat «cateva milioane de dolari canadieni si poate aduce castiguri mai mari», a declarat Pierre Bourbonnière, fara a preciza rezultatele.

Datele cu caracter personal, o mina de aur
Beaconul fascineaza in aceeasi masura in care ingrijoreaza. «In ceea ce priveste protectia datelor cu caracter personal, nu am primit nici o plangere in aceste ultime 9 luni», declara directorul de marketing al STM. Dispozitivul nu poseda memorie. Atunci unde sint stocate preferintele utilizatorilor ? Cand punem aceasta intrebare, primim raspunsuri diferite, in functie de interlocutor. Pierre Bourbonnière declara ca STM pastreaza doar informatiile despre traseul clientilor, in timp ce SAP – care gazduieste pe serverele sale datele cu caracter personal – certifica ca STM este singurul posesor al intregului flux.
Pe 6 octombrie 2014, situl American Buzzfeed anunta amplasarea a circa 500 de balize pe strazile din Manhattan de catre agentia de publicitate Titan. Fara sa previna cetatenii, primaria orasului New York si-a dat acordul pentru aceasta instalare. «Beaconii va trimit publicitate si ajuta la inregistrarea tuturor miscarilor pe care le faceti», au avertizat atunci jurnalistii. Curand dupa ce a fost publicat, articolul a provocat retragerea beaconilor de pe strazile din New-York.
«New-Yorkezii au dreptul sa stie – si sa refuze supravegherea electronica», protesteaza Donna Leibermann, directoarea sindicatului de aparare a libertatii civile din NY (NYCLU). Ea a atras atentia asupra derivatiilor posibile cu aceasta noua tehnologie. «Nimeni nu trebuie sa renunte la dreptul asupra vietii sale private, numai pentru ca detine un smartphone», a declarat pt Figaro.fr.
«Derivatiile sunt posibile, insa beaconul nu functioneaza fara descarcarea in prealabil a aplicatiei corespunzatoare de catre client. Daca clientul l-a instalat si a autorizat geolocalizarea, inseamna ca si-a dat acordul.», a replicat tanarul antreprenor Benjamin Durand.

Beaconul este deja prezent si in Franta
Comisia Nationala pentru Informatica si Libertati (CNIL) este pregatita pentru sosirea beaconului. Intr-un comunicat din data de 19 august 2014, CNIL anunta ca “finalitatea dispozitivului si identitatea responsabilului” trebuiesc precizate “pentru a garanta o transparenta reala vis-à-vis de public”. «Cand datele cu caracter personal sunt anonimizate, exercitarea dreptului de acces, de rectificare si de opozitie nu se poate aplica. In lipsa anonimizarii, consimtamantul persoanelor este necesar.”
Beaconul nu a reusit, pentru moment, decat o aparitie timida in Franta. Primaria Paris a testat dispozitivul pentru a inlocui audio-ghidurile cu ocazia Zilelor Patrimoniului. “Lucram la implementarea lor la Darty, dar si pe partiile de ski”, anunta fondatorul Bealder. Castelul Versailles, PagesJaunes si situl lafourchette.com sunt déjà clienti ai sistemului Orange Beacon. Operatorul de telefonie a anuntat lansarea unei a doua versiuni a beaconului sau in ianuarie 2015.

(Soursa: www.lefigaro.fr)

Share

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.